Topvakantie!

2 december 2018 - Armidale, Australië

G'day mates!

We zijn ondertussen weer een weekje terug van vakantie en weer aan het werk. Tijd om jullie bij te praten over de geweldige vakantie dus! Ik denk dat het verhaal een beetje te lang wordt als ik letterlijk ga vertellen wat we gedaan hebben elke dag, dus ik ga proberen het een beetje in te korten en de hoogtepunten te vertellen. Al ben ik bang dat er wel erg veel hoogtepunten waren tijdens deze vakantie.

De tweede dag dat we in Airli beach waren zijn we naar het Outer reef van het great barrier reef geweest. Met een boot zijn we in 3 uur hier heen gevaren. Er was een uitgestrekt rif van honderden meters lang waar je echt super mooi kon snorkelen. Voor ons was het de eerste keer snorkelen, dus zoveel vergelijkingsmateriaal hadden we niet, maar echt super om deze 'wereld' onder water te verkennen. Veel grote vissen in allerlei kleuren zwommen aan alle kanten langs je heen. We hebben daar in totaal 4 uur gehad op het outer reef om alles te bekijken voordat we weer terug vaarden.

De volgende dag gingen we naar Whitsunday island. Wat een paradijs! De stranden zijn extreem wit en bedekt met heel fijn silica zand. De zee is zo helder licht blauw dat het bijna gefotoshopt leek. We hebben tijdens deze trip ook gesnorkeld bij Hook island, een eiland bekend om zijn mooie snorkel spots. En inderdaad, wederom erg mooi. Het rif had veel mooie kleuren en vormen. Omdat wij de laatste 2 mensen in het water waren hadden we het geluk dat we enkele vissen nog mochten voeren met het voer van de fotograaf die mee was. Ze vraten ons dr zowat bij op, maar erg bijzonder, totaal niet bang die vissen! Ook hebben we Hill Inlet beklommen op whitsunday island waar we een mooi uitzicht hadden op whitehaven beach. Ik zal wat foto's toevoegen straks, zodat jullie ook kunnen zien waar ik het over heb.

Hierna  zijn we naar Hamilton Island gegaan waar we een nachtje in een luxe hotel hebben geslapen, erg prettig na een week in een tentje. We hebben de eerste dag vooral niet te veel gedaan en aan het zwembad en het strand gelegen. In de avond de zonsondergang gekeken vanuit een cocktailtentje in het gezelschap van veel kaketoes... En alle andere toeristen die op het eiland waren :P De dag daarna hebben we de passage peak beklommen. Een best heftige klim naar het hoogste punt van Whitsunday island, en met zo'n 33 graden was ie extra heftig.. Maar we hebben de top gehaald en met een uitzicht over het hele eiland en de zee was dat het zeker waard!

Na een nachtje in luxe te hebben doorgebracht gingen we back to basic naar de platypus bushcamp. We willen de platypus (vogelbekdier) erg graag in het wild zien en dit schijnt een erg goede plek te zijn om hem te spotten. Het werd beheerd door Wazzaa, een echte bushman die zich nergens druk over maakt en een lekker jointje aan het draaien was terwijl hij ons welkom heette op zijn terrein :P Er waren 2 toiletten die gedeeld werden met veel kikkers en 2 douches die aan 1 kant open waren waardoor je letterlijk het regenwoud inkeek tijdens het douchen, heel mooi gemaakt! Ook was er een 'zwembad', een uiteinde van een rivier waar je een duik in kon nemen. Omdat we die platypus wilden zien zijn we met zonsondergang op het platypus vieuwingpoint gaan zitten, maar helaas niks gezien. Daarom besloten om met zonsopgang, om 5 uur, nogmaals een poging te wagen. Mensen die mij een beetje kennen weten wat een opgave dat is voor mij, en daarmee ook voor Pascal :P De vroege ochtend is niet mijn favoriete moment van de dag, laten we het daarop houden. En helaas hebben we ook geen platypus gezien, balen!

Hierna zijn we naar Yeppoon gereden om de volgende dag naar het Cooberrie park te gaan. Het was eindelijk zover, we gingen koala knuffelen. Wat een ontzettend schattige en mooie beesten! Ze voelen net zo zacht aan als dat ze er uit zien en ze houden je vast alsof ze je een dikke knuffel geven, ik had niet gelukkiger kunnen zijn op dat moment! Ook konden er kangoeroes, wallaby's en emu's gevoerd worden en waren er veel andere Australische dieren zoals de wombat, verschillende soorten reptielen, slangen en spinnen, en veel kaketoes en papegaaien. Veel van deze kon je ook zelf vasthouden en van dichtbij bekijken. Het was een redelijk klein park, maar zeker de moeite waard om wat kilometers voor om te rijden, mooie ervaring om de Australische dieren van zo dichtbij te kunnen bekijken.

Vervolgens zijn we naar Agens water en de town of 1770 gereden, terug naar de kust. Hier hebben we 2 nachten bijna letterlijk op het strand gekampeerd. Hele mooie omgeving waar we een aantal korte bushwalks hebben gedaan. 1 daarvan was zeker niet mijn favoriet, aangezien er mega veel spinnen zaten en er constant hele grote vliegende sprinkhanen van alle kanten tegen je aan sprongen..Net ff iets te veel insecten in mijn buurt.  Na 2 dagen zat het zand op allerlei plekken waar het niet hoorde, dus na 2 dagen was het ook wel weer fijn om verder te gaan naar een iets 'luxere camping'.

We gingen naar Bundaberg. Een stad bekend om zijn rum distilleerderij. De stad zelf was erg lelijk en sfeerloos, en de rum had bij veel inwoners ook iets meer kapot gemaakt dan dat ze lief was volgens mij. Om 10.30 gingen wij een kopje koffie drinken, maar voor verrassend veel mensen was het al tijd voor alcohol.. Gelukkig gingen we niet alleen daar heen om de stad te bekijken, maar meer meer om in de avond naar Mon repos te gaan. Een strand waar in de avond als het donker wordt de loggerhead turtle zijn eieren komt leggen. Er was een groot informatiecentrum bij waar ook veel onderzoek gedaan werd naar deze schildpadden. Ik vond het erg indrukwekkend om te horen dat er eigenlijk nog steeds heel weinig bekend is over de eerste 30 jaren van deze schildpadden. Ze gaan pas eieren leggen als ze 30 jaar zijn geweest en doen dit dan eens in de 2 jaar. Ze komen in dat jaar dan 5 tot 6 keer het strand op om rond de 120 eieren per keer te leggen. Wij hebben in totaal 3 schildpadden gezien, en van 1 schildpad echt het eieren leggen bekeken. Deze schildpad die wij zagen was rond de 50 jaar oud. De oudste schildpad die op Mon Repos zijn eieren heeft gelegd was 98 jaar. Super mooie dieren!

Hierna zijn we doorgereden naar Noosa. Een stadje aan de kust waar veel hippe rijke mensen wonen, maar ook een wijk waar de echte hippie's wonen. We hebben op Noosa heads een wandeling van 8km gemaakt door een natuurpark langs de kust. Halverwege hebben we een duik genomen in de fairy pools.  Door de natuur gevormde zwempoelen in de rotsen langs de zee. Officieel waren deze gesloten, maar daar leken meer mensen zich niet echt iets van aan te trekken, dus wij zijn er ook maar ingedoken. Tijdens de wandeling hebben we veel dolfijnen gezien.

Hierna zijn we via Gold Coast en Kings Cliff weer richting Armidale gereden. Nog een tussenstop gemaakt op de Platypus flat campground waar we met zonsopgang en zonsondergang nog een poging hebben gedaan om een platypus te spotten.. ma helaas weer geen platypus gezien.

Het was echt een super mooie ervaring en we hebben veel gezien en gedaan. Stiekem maken we nu alweer plannen voor onze volgende roadtrip. Deze gaat beginnen ter hoogte van goldcoast en dan langs de kust naar het zuiden. Maar nu eerst nog wat weekjes werken.

Tot de volgende! Xx

1. Diana laven:
    Fantastisch gewoon!
  2. Willie:
    2 december 2018
    Weer een mooi verhaal en mooie foto’s.
    Zou haast jaloers worden😜
    Geniet nog maar .....3 maandjes zijn zo voorbij😘😘
  3. Harry Stolte:
    2 december 2018
    Erg mooi lees met plezier jullie verhalen geniet ervan en nog een fijne tijd.
  4. Ginette Gussinklo:
    2 december 2018
    Wauw! Prachtige foto's en wat een geweldige reis, dat jullie genieten is duidelijk!! Mooi om te lezen!
  5. Christa:
    2 december 2018
    Zo als iedere keer weer erg mooi
  6. Stolte s:
    2 december 2018
    Dit vergeet je nooit meer genieten met zen tweetjes veel plezier met elkaar groetjes van ons siep en gon stolte
  7. Hermien Duenk:
    3 december 2018
    Top !!!! Kan niet mooier,fijner,enz...toch?? Veel plezier deze donkere dagen voor Kerst !!😝😊
    Groetjes, Herman en Hermien👋
  8. Belle:
    3 december 2018
    ik vond de koala heel schattig liefs belle.😻😻😍😍😘😘😋